„Crucifixus etiam pro nobis”
Kościół rektoralny Św. Józefa
Zgromadzenia Księży Marianów
ul. Mariańska 9.
przygotowanie wokalne: Irena Gulewicz, Zuzanna Gulewicz.
akompaniament: Julia Obrycka
lira: Irena Gulewicz
suka mielecka: Katarzyna Śmigielska
recytacja: Kristina Baranovska
dyrygent: Michał Śmigielski
Tradycja koncertów muzyki pasyjnej nawiązuje do misteriów pasyjnych, nabożeństw Drogi Krzyżowej oraz Gorzkich Żali, które towarzyszyły przeżywaniu czasu Wielkiego Postu, a zwłaszcza Wielkiego Tygodnia mieszkańcom chrześcijańskiej Europy już od czasów wczesnego średniowiecza. Wraz z upływem czasu koncerty pasyjne stawały się coraz popularniejsze i powoli zastępowały Misteria Pasyjne, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich. Dziś trwale wpisują się w czas przygotowań i oczekiwania do przeżywania Liturgii Triduum Sacrum.
Nadrzędnym i podstawowym tematem pieśni pasyjnych jest Męka Pańska, ukazana w perspektywie relacji ewangelicznych. Częstym elementem będącym parabolom między Starym a Nowym Testamentem są psalmy pokutne.
Crucifixus etiam pro nobis – ukrzyżowany również za nas, tytuł koncertu zaczerpnięty został z Credo - wyznania wiary. Jest to wyznanie wiary w zbawczą dla nas Mękę Jezusa Chrystusa – Syna Bożego. Chcielibyśmy, aby ten tytuł pozwolił na głębsze wejrzenie w tajemnicę Golgoty, na pełniejsze przyjęcie tego
co dokonało się na drzewie Krzyża. Crucifixus etiam pro nobis – ukrzyżowany również za nas, a więc za ludzi wszystkich czasów. Dlatego też na koncercie usłyszą Państwo utwory pochodzące z różnych okresów historycznych, różnych stylów, różnych tradycji. Niech koncert będzie kontemplacjom tajemnicy Wielkiego Bożego Miłosierdzia.