W kolejnej odsłonie DKF'u porozmawiamy o dwóch filmach Stanisława Różewicza "Kobieta w kapeluszu" oraz "Świadectwo urodzenia".  Gościem spotkania będzie Irena Strzałkowska, a rozmowę poprowadzi niezastąpiona Ajka Tarasow. 

  
Spotkanie on-line 27.03.2021 r. godzina 17:00.

 

Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z tytułami, których będzie dotyczyła kolejna edycja DKF.

 

Film "Kobieta w kapeluszu" znajdą Państwo w bezpłatnym serwisie filmowym NINATEKA.PL,  "Świadectwo urodzenia" można obejrzeć  na kanale WFDIF - Studio Filmowe TOR

Film pt. "Kobieta w kapeluszu" to opowieść o poszukiwaniu spełnienia w szarym, byle jakim świecie.
"Mistrz kameralnego dramatu psychologicznego, tym razem pokazuje dylematy ludzi teatru: wrażliwość artysty a siła przebicia i układy, osobowość twórcza a posłuszny wykonawca. Ewa jest początkującą aktorką, która próbuje odnaleźć się w świecie artystów i niecierpliwie czeka na pierwszą wielką rolę. Podziwia doświadczonego kolegę, który przez lata pracy nie stracił godności i szacunku do innych. W teatrze pojawia się reżyser Lewicki. Proponuje Ewie rolę Kordelii w Królu Learze. Kobieta zaczyna obsesyjnie myśleć o tej postaci i bezskutecznie usiłuje dowiedzieć się, jakie znaczenie ma ona dla reżysera. Film Stanisława Różewicza stanowi melancholijną opowieść o poszukiwaniu spełnienia w szarym i byle jakim świecie." Źródło: Ninateka.pl.

Film "Świadectwo urodzenia" podzielony jest na trzy nowele. Pierwsza z nich, Na drodze, rozgrywa się we wrześniu 1939 roku, gdy po rozbiciu swego pułku żołnierz-taboryta – wśród pożogi wojennej – wiezie dokumenty sztabowej kancelarii. Towarzyszy mu przypadkowo spotkany chłopiec Janek, poszukujący matki. Na drodze spotykają jednak niemiecką kolumnę pancerną; osaczony taboryta zdejmuje z furki karabin i zaczyna strzelać, podczas gdy Janek rzuca się do ucieczki.

Druga nowela, List z obozu, skupia się na okupacyjnych losach trzech braci: Zbyszka, Heńka i Jacka, których ojciec po kampanii wrześniowej dostał się do niewoli, a matka zajmuje się szmuglowaniem towarów. Pewnego dnia z obozu ucieka radziecki żołnierz, który trafia do mieszkania chłopców. Dzięki ich pomocy żołnierz może kontynuować ucieczkę, wkrótce potem jednak obóz z sąsiedztwa zostaje zlikwidowany.

Trzecia nowela pod tytułem Kropla krwi rozpoczyna się, gdy mała Mirka budzi się w opuszczonej żydowskiej kamienicy, której mieszkańców wywieźli hitlerowcy. Mirka odnajduje lekarza, który był znajomym jej ojca, ale nie znajduje u nich azylu. W międzyczasie, szukając schronienia, trafia do prowincjonalnego przytułku, gdzie zostaje wychowana na katoliczkę. Do schroniska jednak dociera hitlerowska komisja typująca dzieci do zniemczenia (Lebensborn). Uznana paradoksalnie za Aryjkę, Mirka zostaje wywieziona do Rzeszy i zaadoptowana przez niemiecką rodzinę.

Irena Strzałkowska - absolwentka ekonomii w SGPiS (obecna SGH) w Warszawie. W latach 1974-1981 pracowała w Paryżu jako attaché w Stałym Przedstawicielstwie Polski przy UNESCO. Potem pracowała w Biurze Komitetu Kinematografii jako wicedyrektor Departamentu Organizacyjno-Prawnego, gdzie była odpowiedzialna za promocję filmu polskiego za granicą. Od początku lat 90. zastępca dyrektora Studia Filmowego Tor. Przedstawicielka Polski w Funduszu Eurimages. Członkini Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).

 

Zapraszamy