W listopadzie 2016 roku zadebiutowała na scenie nasza MDK-owska grupa teatralna. Scena seniora, która działa nieprzerwanie pod opieką Mirosława Kuleszy zaprezentowała na różnych scenach sześć premierowych spektakli. Skład grupy zmieniał się kilka razy, czasem do realizacji widowiska zapraszani byli goście z Młodzieżówki z Sulejówka lub młodzi artyści.

 

Scena Seniora trwa już z nami 5 lat. Pragniemy wyróżnić wszystkich i im podziękować. W sierpniu planowane są uroczyste obchody, na które z uwagi na ograniczenia możemy zarosić wąską grupę przyjaciół zespołu. Jednak już od sierpnia nasi aktorzy rozpoczynają pracę nad nowym materiałem, wypatrujcie plakatów z informacją kiedy wystąpią dla nas!

 

Wszystkim życzymy dużo zdrowia i ciągłej radości z występowania na scenie!

 

Zespół MDK

Szanowni Państwo,

 

Kilka dni temu zakończyliśmy większość działań związanych z realizacją Festiwalu Zofiówka 2021, jesteśmy zmęczeni i bardzo zadowoleni z jego przebiegu. Fantastyczna atmosfera, która nam towarzyszyła będzie jeszcze długo nakręcać nas do działania. Zmęczenie minie i wrócimy z animuszem do programowania drugiej edycji FZ w 2022 roku. Ramy festiwalu zostały już ukształtowane, ale formuła nadal jest otwarta. Jeśli chcecie się dołączyć – zapraszamy!

Nabór uzupełniający na rachmistrzów spisowych w Mieście Sulejówek. Na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz.1775, z późn.zm.)- zwany dalej NSP 2021.
Burmistrz Miasta Sulejówek - Gminny Komisarz Spisowy w Mieście Sulejówek ogłasza nabór uzupełniający kandydatów na rachmistrzów spisowych, wykonujących czynności w ramach prac spisowych na terenie Miasta Sulejówek

 

NSP 2021 jest przeprowadzany w terminie od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września 2021 r., według stanu na dzień 31 marca 2021 r., godz. 24.00.

Kandydat na rachmistrza spisowego powinien spełniać następujące warunki:
- mieć ukończone 18 lat,
- cieszyć się nieposzlakowaną opinią,
- posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
- posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie,
- nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

 

Informacje ogólne:
1. Dane kandydatów na rachmistrzów spisowych są rejestrowane w Systemie Ewidencji Rachmistrzów (SER) przez upoważnionego pracownika Urzędu Miasta Sulejówek. Kandydat na rachmistrza spisowego, którego dane zostaną zarejestrowane w systemie SER, otrzyma login do aplikacji e-learning. Na wskazany
w ofercie adres e-mail zostanie wysłane hasło umożliwiające dostęp do tej aplikacji.
2. Na podany w ofercie adres e-mail będą przekazywane informacje o terminie i formie szkolenia, którego ukończenie z wynikiem pozytywnym będzie warunkiem koniecznym do uzyskania możliwości kwalifikacji na rachmistrza spisowego.
3. Kandydat na rachmistrza zobligowany jest do wzięcia udziału w szkoleniu przeprowadzanym w trybie zdalnym. Szkolenia dla rachmistrzów spisowych obejmować będą część teoretyczną oraz część praktyczną. Egzamin kandydata na rachmistrza spisowego, przeprowadzany po szkoleniu, będzie realizowany za pomocą aplikacji e-learning. Kandydat podczas szkolenia i egzaminu po szkoleniu posługuje się własnym urządzeniem z dostępem do Internetu (rekomendujemy laptop, komputer, tablet). Kandydat, który nie weźmie udziału w całości szkolenia, nie może przystąpić do egzaminu kończącego szkolenie.
4. Kandydaci, którzy uzyskają pozytywny wynik z egzaminu (co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi), zostaną wpisani na listę osób zakwalifikowanych do pełnienia roli rachmistrza. O kolejności na liście decydować będzie najwyższa liczba punktów uzyskanych na egzaminie przez kandydatów z danej gminy (jako pierwsze kryterium) oraz najkrótszy czas, w jakim został napisany test w przypadku takiej samej liczby uzyskanych punktów (jako drugie kryterium). Na liście będą zamieszczone przy każdym z kandydatów wyniki obu tych kryteriów.
5. Kandydaci, którzy uzyskają najwyższe miejsce na liście, zostaną powołani na rachmistrzów spisowych
(w liczbie adekwatnej do potrzeb), a następnie podpiszą umowę zlecenia z Dyrektorem Urzędu Statystycznego – jako Zastępcą Wojewódzkiego Komisarza Spisowego. Pozostali kandydaci, których liczba przekracza zapotrzebowanie w danej gminie, stanowić będą zasób rezerwowy.
6. Kandydat ma prawo wglądu do swojego testu i uzyskanego wyniku - niezwłocznie po ogłoszeniu wyników egzaminu testowego oraz żądania sprawdzenia WBS poprawności tego wyniku.
7. Kandydat, po powołaniu na rachmistrza spisowego,zobowiązany jest do przesłania za pośrednictwem aplikacji e-learning danych niezbędnych do zawarcia umowy zlecenia oraz zdjęcia do identyfikatora, które powinno spełniać określone wymagania:
a. jednolite tło, oświetlone, pozbawione cieni i elementów ozdobnych oraz innych osób,
b. format pliku - JPG,
c. rozmiar rzeczywisty zdjęcia – 23x30mm, co odpowiada:
przy rozdzielczości 300 dpi, rozmiarowi 272x354 pixeli,
przy rozdzielczości 600 dpi, rozmiarowi 543x709 pixeli.

 

do głównych zadań rachmistrza spisowego należeć będzie:
1. przeprowadzenie wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych w zależności od aktualnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19 z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, wyposażonego w oprogramowanie dedykowane do przeprowadzenia spisu (interaktywną aplikację formularzową)które zostanie mu przekazanie na podstawie protokołu przekazania stanowiącego załącznik do umowy zlecenia;
2. zebranie danych według ustalonej metodologii i zgodnie z kluczem pytań w aplikacji formularzowej.
3. przejęcie części zadań innych rachmistrzów spisowych w sytuacji awaryjnej, np. gdy zmniejszy się liczba rachmistrzów w gminie (np. w przypadku rezygnacji, zachorowań itp.) lub dotrzymanie terminurealizacji spisu będzie zagrożone.
Oferta kandydata na rachmistrza spisowego musi zawierać (druki do pobrania):
1. Zgłoszenie zawierające:
a) imię(imiona) i nazwisko,
b) data urodzenia,
c) adres zamieszkania,
d) numer telefonu,
e) adres e-mail.
2. Oświadczenie zawierające informację o:
a) nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwa skarbowe;
b) posiadaniu co najmniej średniego wykształcenia;
c) znajomości języka polskiego w mowie i piśmie;
d) nieposzlakowanej opinii;
e) zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu naboru na
rachmistrza spisowego;
f) o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

2. Termin składania ofert: od 10.06.2021 do 25.06.2021 r.
Składanie ofert:
1. Kandydat na rachmistrza spisowego w NSP 2021 może złożyć dokumenty osobiście w zaklejonej kopercie z dopiskiem „Oferta kandydata na rachmistrza spisowego” w siedzibie Urzędu Miasta Sulejówek ul. Dworcowa 55, na parterze w Biurze Obsługi Klienta w godzinach pracy Urzędu lub za pośrednictwem: poczty elektronicznej na skrzynkę e-mailową Urzędu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., platformy ePUAP albo operatora pocztowego (w tym m.in. Poczty Polskiej, firm kurierskich). O dacie wpływu dokumentów decyduje:
a) w przypadku osobistego złożenia dokumentów do Urzędu lub doręczenia ich za pośrednictwem kuriera – data dostarczenia do Urzędu,
b) w przypadku wysłania dokumentów pocztą elektroniczną na skrzynkę e-mailową Urzędu wskazaną
w ogłoszeniu – data wprowadzenia zgłoszenia do środka komunikacji elektronicznej nadawcy (data wysłania wiadomości e-mail),
c) w przypadku wysłania dokumentów poprzez platformę ePUAP – data wysłania zgłoszenia przez nadawcę, która powinna być równoznaczna z datą wpływu na urzędową skrzynkę na  ePUAP (pojawienie się zgłoszenia w systemie teleinformatycznym),
d) w przypadku przesłania dokumentów Pocztą Polską – data stempla pocztowego.
2. Oferty kandydatów złożone po terminie, w inny sposób niż określony w ogłoszeniu lub bez kompletu wymaganych dokumentów, nie będą brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
3. Więcej informacji na temat spisu można uzyskać na stronie internetowej Urzędu Miasta oraz w Gminnym Biurze Spisowym Miasta Sulejówek – nr tel. 574-238-995, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Gminny Komisarz Spisowy
Burmistrz Miasta Sulejówek
Arkadiusz Śliwa

 
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w celu realizacji naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn. zm.) „RODO”, administrator informuje o zasadach oraz o przysługujących Pani/Panu prawach związanych z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych.
I. Administrator
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gminny Komisarz Spisowy Burmistrz Miasta Sulejówek (dane GKS).
II. Inspektor ochrony danych
Z inspektorem ochrony danych (IOD) może się Pani/Pan kontaktować:
pocztą tradycyjną na adres: ul. Dworcowa 55, 05-070 Sulejówek,
- pocztą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Do IOD należy kierować wyłącznie sprawy dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych przez administratora, w tym realizacji Pani/Pana praw wynikających z RODO.
III. Cele oraz podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie:
art. 6. ust. 1 lit. c RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze wynikającego z art. 24 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. 2019 r. poz. 1775, z późn. zm.), dalej „ustawa o NSP 2021”.
Podanie innych danych w zakresie nieokreślonym przepisami prawa, zostanie potraktowane jako zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO) na przetwarzanie tych danych osobowych. Wyrażenie zgody w tym przypadku jest dobrowolne, a zgodę tak wyrażoną można odwołać w dowolnym czasie.
IV. Odbiorcy danych osobowych
Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty określone w rozdziale 6 ustawy o NSP 2021, podmioty współpracujące z administratorem, dostawcy usług technicznych i organizacyjnych umożliwiających przeprowadzenie naboru oraz przechowywanie dokumentacji dotyczącej naboru, osoby działające na polecenie administratora, osoby
i podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
V. Okres przechowywania danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 5-ciu lat od zakończenia procesu naboru na rachmistrza spisowego.
VI. Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych,
sprostowania (poprawiania) danych osobowych,
ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
przenoszenia danych,
sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych,
cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w przypadku, w którym przetwarzanie Państwa danych odbywa się na podstawie zgody,
wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), jeżeli Pani/Pana zdaniem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.
VII. Dobrowolność/ Obowiązek podania danych osobowych
Podanie danych zawartych w dokumentach rekrutacyjnych nie jest obowiązkowe, jednak jest warunkiem umożliwiającym ubieganie się kandydata o przyjęcie na rachmistrza spisowego i udzielenie mu dostępu do aplikacji szkoleniowej e-learning.
VIII. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie
Pani/Pana dane osobowe nie będą profilowane ani też nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.

 

Gminny Komisarz Spisowy
Burmistrz Miasta Sulejówek
Arkadiusz Śliwa

Stowarzyszenie Lepszy Sulejówek serdecznie zaprasza wszystkich mieszkańców Miasta do wspólnej akcji, społecznego sprzątania.

 

Akcja społecznego sprzątania odbędzie się 26 czerwca 2021 r. o godzinie 11:30.

 

Lokalizacje:

- park im. Mariana Jonkajtysa

- teren leśny zlokalizowany pomiędzy Skwerem Pamięci, Stadionem Miejskim Victorii Sulejówek a Parkiem Miejskim Glinianki

 

Zapraszamy!

 

Z Radkiem Łukasiewiczem porozmawiamy o roli muzyki w jego życiu i o tym jak to jest być muzykiem w czasie pandemii. Ten trudny dla kultury czas zweryfikował istnienie wielu grup, zredefiniował byt wielu twórców. Z Łukasiewiczem porozmawiamy o tym, czy wieloletnia obecność na scenie to dla muzyka dziś gwarancja przetrwania? Porozmawiamy o jego autorskiej i kolektywnej twórczości, o pisaniu, komponowaniu, znaczeniu słów w rzemiośle muzycznym? Co jest najpierw: dźwięk, brzmienie, akord – czy właśnie słowo? Co sprawia że krew pulsuje szybciej w jego żyłach: koncerty na żywo, czy nagrania w studiu? Kiedy muzyk wie, że utwór jest gotowy? Kim są jego mistrzowie, z kim chciałby zagrać set? Wreszcie, co czyta i czego słucha w domu, gdzie szuka źródła inspiracji...

 

 Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy

Radek Łukasiewicz  –  polski muzyk, kompozytor, wokalista, autor tekstów, realizator dźwięku. Założyciel i lider zespołu Pustki, z którym nagrał siedem albumów studyjnych. Współtworzy duet Bisz/Radex. Absolwent wydziału Lingwistyki Stosowanej, tłumacz z języków: angielskiego i francuskiego. Jest autorem większości tekstów piosenek zespołu Pustki, jego teksty śpiewają także m. in. Artur Rojek, Monika Brodka, Piotr Zioła. Komponuje muzykę teatralną i filmową. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wielokrotnie jako muzyk brał udział w festiwalach literackich i slamach. Jego teksty były drukowane m.in. w miesięczniku „Więć” czy w antologii młodej poezji związanej ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie Proszę pokazać język.

 Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

W zeszłym roku najważniejszy festiwal rodzimego kina w Polsce - Festiwal Filmowy w Gdyni - wygrał film animowany "Zabij to i wyjedź z tego miasta" Mariusza Wilczyńskiego. W Polsce wiele osób o kinie animowanym dla dorosłych usłyszało wtedy po raz pierwszy. A ten rodzaj filmów cieszy się ogromnym uznaniem za granicą - są festiwale, które prezentują wyłącznie taką  twórczość lub sekcje jej poświęcone, jest sporo niezależnych wydarzeń związanych z animacją, ale też obecna jest ona na najważniejszych światowych festiwalach: dzisiaj filmy animowane pokazywane są często w blokach kina fabularnego - nie robi się dla nich osobnych kategorii, są traktowane na równi z filmami aktorskimi. Czy rzeczywiście to dobry kierunek? Jak wygląda sytuacja i rynek kina animowanego w Polsce? Czy dużo takich filmów powstaje? Czy mogą liczyć na dystrybucję kinową i jak wygląda promocja takich produkcji? Na te oraz wiele innych pytań odpowie Ewelina Leszczyńska. 

 

Transmisja wydarzenia 09.06.2021 r., godz.9:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy


Ewelina Leszczyńska – od przeszło 10 lat związana z branżą filmową. W 2020 roku wspólnie z Tessą Moult-Milewską i Beatą Hoffmann założyła fundację filmową Ex Anima. Organizowała i współorganizowała dwie edycje autorskiego projektu: Be Polar - Festiwalu filmów z Północy. Współorganizowała dwie edycje autorskiego projektu: Warsaw Animation Film Festival.

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

 

 

Dzwoni numer 22 828 88 88? Odbierz, to rachmistrz spisowy!


Rachmistrzowie spisowi kontaktują się na razie tylko przez telefon. Niestety wiele osób ignoruje połączenia od nich lub boi się je odebrać. Należy pamiętać, że rachmistrzowie dzwonią z dwóch numerów: 22 828 88 88 oraz za pośrednictwem infolinii spisowej 22 279 99 99. Te połączenia warto odbierać, żeby z pomocą rachmistrza szybko i wygodnie wywiązać się z obowiązku udziału w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021).
Rachmistrzowie telefoniczni zaczęli drugi miesiąc pracy. Dzwonią do mieszkańców Polski, aby pomóc się spisać. Niestety wiele osób, którym chcą zaoferować swoje wsparcie, odmawia rozmowy lub odrzuca połączenie nie sprawdzając nawet, kto dzwoni.


Czy to oszust?
Odbierając telefon z nieznanego nam dotąd numeru trzeba zawsze zachowywać ostrożność. W czasie NSP 2021 mogą zdarzać się przypadki podszywania się oszustów pod rachmistrza. Należy koniecznie pamiętać, że rachmistrz nie żąda od Państwa pieniędzy, nie pyta o majątek lub dochody. W prosty sposób można sprawdzić, czy osoba, która podaje się za rachmistrza, rzeczywiście nim jest. Trzeba tylko zanotować imię, nazwisko oraz numer identyfikatora rachmistrza i skorzystać z wybranej opcji weryfikacji.
Najprościej i najszybciej zapytać rachmistrza o podanie jednej z pięciu ostatnich cyfr naszego numeru PESEL - jeśli odpowie prawidłowo, możemy spokojnie kontynuować rozmowę i przejść do spisu.
Można również skorzystać z aplikacji „Sprawdź rachmistrza”, dostępnej na stronie https://spis.gov.pl/ lub zadzwonić na infolinię spisową pod numer 22 279 99 99 i poprosić konsultanta o sprawdzenie danych rachmistrza.


Spam? Sprawdź, czy to nie rachmistrz
Rachmistrz zadzwoni z numeru 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Ze względu na skalę przedsięwzięcia nasz aparat telefoniczny może uznać te numery za zagrożenie lub spam. To dlatego, że występuje ciąg tych samych cyfr – są one jednak tak dobrane, żeby łatwo było je zapamiętać.
Jeśli na Twoim telefonie wyświetli się jeden z dwóch wspomnianych numerów, odbierz połączenie bez zbędnych obaw, nawet jeśli widzisz komunikat „Podejrzenie spamu”.
Jeśli nie odebrałeś telefonu od rachmistrza spodziewaj się od niego SMS-a i ponownych prób połączenia.


Dlaczego warto odebrać?
Spis ze wsparciem rachmistrza jest o tyle łatwiejszy, że to rachmistrz prowadzi nas po całym formularzu spisowym. Jeśli mamy jakieś wątpliwości co do treści pytań, możemy od razu poprosić rachmistrza o wyjaśnienie.
Pomoc rachmistrza jest szczególnie przydatna w przypadku osób, które nie czują się zbyt pewnie używając komputera lub telefonu albo w ogóle nie miały styczności z cyfrowym światem. Formularz spisowy jest bowiem dostępny wyłącznie przez Internet – jeśli nie umiemy się spisać samodzielnie, należy bezwzględnie skorzystać z pomocy rachmistrza.
Pamiętaj, że rachmistrz dzwoni w imieniu Głównego Urzędu Statystycznego i robi to w ramach obowiązków służbowych. Nie miej więc do niego o to pretensji. Jeśli masz jakieś wątpliwości, lub nie chcesz się spisać w danej chwili, zakomunikuj to i umów się na inny termin.

 

Myśl samodzielnie i nie bój się spisu! To nie boli


Nie chcesz się spisać? Uważasz, że spis jest niepotrzebny? Twierdzisz, że to nielegalna inwigilacja i państwo chce znać twój majątek albo wykorzystać zebrane dane do celów podatkowych? Jeśli masz opory, żeby wziąć udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021), przeczytaj, dlaczego warto to zrobić.
Dowiedz się, co zyskasz uczestnicząc w spisie, a co stracisz odmawiając udziału.


1. Nie kieruj się komentarzami czy filmikami z Internetu!
Czerp wiedzę o spisie ze sprawdzonych źródeł. Nie zawsze prawdą są opinie osób, które zabiegają o popularność w Internecie. Czasami możesz natknąć się na informacje krytykujące organizację tego przedsięwzięcia. Wolność prasy gwarantuje dostęp do różnych zdań i opinii. Nigdzie jednak w oficjalnych mediach (również prywatnych) nie znajdziesz informacji nawołujących do bojkotu udziału w spisie. Jeśli ktoś tak czyni, pomyśl w jakim i czyim interesie to robi? Opieraj swoją wiedzę wyłącznie na potwierdzonych materiałach. Można to zrobić na stronie https://spis.gov.pl w aktualnościach i dziale poświęconym najczęściej zadawanym pytaniom. Informacji szukaj też na stronach internetowych gmin i w mediach.
2. Nie neguj zasadności spisu. Od stu lat przeprowadza się go w Polsce co dekadę.
Spisy organizowane są nie tylko w Polsce i Unii Europejskiej, ale na całym świecie. To, że spisy powszechne są potrzebne, wiedzieli już w starożytności. W naszym kraju spisy są realizowane od wieków, pierwszy został zatwierdzony w trakcie obrad Sejmu Czteroletniego w XVIII w. Od 1921 r. realizowany jest ze stałą częstotliwością. Na przestrzeni dziesięcioleci bez względu na sytuację polityczną i panujące warunki spisy dostarczały informacji o ilości mieszkańców kraju i każdej miejscowości, ich charakterystyce demograficznej i warunkach mieszkaniowych. Po odzyskaniu niepodległości i w okresie rozkwitu dwudziestolecia międzywojennego służyły zaplanowaniu działań umożliwiających odbudowę kraju, po II wojnie światowej pozwalały na ocenę skali strat wojennych, utraty ludności w wyniku działań okupacyjnych oraz zmiany granic i związanych z tym masowych przesiedleń. W kolejnych dziesięcioleciach pokazywały przemiany demograficzne w strukturze wiekowej mieszkańców, liczebności rodzin, wykształceniu, czy źródłach utrzymania i inwalidztwie włączonych do formularza spisowego w 1978 r. To spisy były źródłem informacji kreślącym portret naszego społeczeństwa przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i po kolejnych latach korzystania z funduszy europejskich. Zawsze liczyła się każda odpowiedź. W obecnie trwającym spisie również liczą się wszyscy, bez względu na wiek, wykształcenie, wyznanie czy pochodzenie.
Osoby, które negują potrzebę przeprowadzania spisu powszechnego, powinny sobie zadać pytanie, co by było, gdyby go nie organizowano? Jak mogłoby funkcjonować nasze państwo bez wiedzy o tym, ile osób w nim mieszka, jak wyglądają nasze rodziny czy w jakich warunkach mieszkamy? Rządzący na poziomie kraju czy gminy, bez względu na to jaką partię reprezentują, korzystają z informacji uzyskanych w spisie przez kolejne 10 lat. Na ich podstawie będą dzielić środki finansowe i podejmować rzetelne decyzje dotyczące dostosowania usług publicznych do potrzeb lokalnych społeczności (m.in. w zakresie infrastruktury i opieki zdrowotnej, edukacji przedszkolnej i szkolnej, działalności placówek bibliotecznych, transportu), uruchamiania programów wsparcia dla bezrobotnych, osób starszych czy wykluczonych cyfrowo. Brak danych zebranych w spisie będzie miał zatem wpływ na przyszłość Twoją i Twoich najbliższych.
3. Nie odmawiaj uczestnictwa w spisie - jest on legalny i obowiązkowy
Nie jest prawdą, że nikt nie ma prawa pytać o sprawy zawarte w formularzu spisowym. Otóż spis jest legalny. Statystyka publiczna ma do tego pełne prawo na podstawie Ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. Dodatkowo, informacje zbierane w spisach powszechnych są wyłączone z obowiązywania przepisów RODO.
Prawdą jest, że spis obejmuje zagadnienia, które są objęte szczególną ochroną: stan zdrowia czy wyznanie religijne. Na te pytania nie musisz odpowiadać. Udzielenie odpowiedzi na pozostałe jest jednak naszym obowiązkiem. Takim samym, jak płacenie podatków.
4. Nie bój się o swoje dane, są bezpieczne
Nie jest prawdą, że informacje o Tobie zostaną przekazane jakiejkolwiek instytucji czy osobie. To, co jest udostępniane, to wartości uogólnione w postaci wyliczonych wskaźników, sum, średnich. Poza tym wszystkie osoby realizujące prace spisowe obowiązuje tajemnica statystyczna, za złamanie której grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. Tajemnica statystyczna jeszcze nigdy w historii nie została złamana. Warto też wiedzieć, że nie każdy pracownik statystyki ma dostęp do danych jednostkowych.
5. Nie podawaj informacji o swoim majątku – nikt o niego nie zapyta
Nie jest prawdą, że w spisie są pytania o majątek, zarobki, konto bankowe, posiadanie działek, samochodów czy kosztowności. Można to sprawdzić na stronie spis.gov.pl w wykazie pytań. Statystyka publiczna nie interesuje się też legalnością pobytu obcokrajowców. Spis nie będzie wykorzystany do nałożenia nowych podatków czy tworzenia tajnych wykazów.
Jeśli podczas wywiadu padną takie lub podobne pytania to znaczy, że rachmistrz przekroczył swoje uprawnienia lub rozmowa jest prowadzona z nieuprawnioną osobą.
6. Nie zakładaj z góry, że nie podołasz zadaniu - udział w spisie zajmuje kwadrans
Nie jest prawdą, że udział w spisie jest trudny. Spokojne wypełnienie formularza zajmuje 15 minut. Możesz to zrobić przez komputer lub telefon. Pomoże ci w tym rachmistrz lub - jak wolisz - urzędnik w gminie. Możesz to też zrobić samemu. Wybierz metodę udziału najlepszą dla siebie, na przykład poprzez:
• Internet i formularz na stronie spis.gov.pl
• Infolinię 22 729 99 99 i rozmowę z urzędnikiem Urzędu Statystycznego
• Punkt spisowy i spisanie się z pomocą urzędnika gminnego
• Rozmowę telefoniczną z rachmistrzem spisowym. Rachmistrz dzwoni z nr. 22 828 88 88 lub 22 279 99 99.
Pamiętaj, że udzielonych i zatwierdzonych odpowiedzi nie można już poprawiać. Dlatego poświęć chwilę na przeczytanie pytań i zastanów się spokojnie, zanim zaznaczysz poprawną odpowiedź.
7. Nie korzystasz z Internetu - odbierz telefon i zaufaj rachmistrzowi

Nie jest prawdą, że rachmistrz to oszust. Mogą zdarzyć się przypadki podszywania się pod rachmistrza, tak samo jak oszuści podszywają się pod wnuczka, policjanta czy wojskowego. Trzeba być ostrożnym na każdym kroku. Jeśli masz obawy co do rozmowy z rachmistrzem, zweryfikuj jego tożsamość.
Rachmistrz zadzwoni z numerów 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Ze względu na skalę przedsięwzięcia niektóre telefony mogą wskazywać te numery jako zagrożenie lub spam. To dlatego, że występuje ciąg tych samych cyfr. Takie numery zostały ustalone, żeby łatwo było je zapamiętać. Jeśli zadzwoni jeden z dwóch wspomnianych numerów, odbierz połączenie bez zbędnych obaw.
Spis ze wsparciem rachmistrza jest o tyle łatwiejszy, że to rachmistrz prowadzi nas po całym formularzu spisowym. Jeśli mamy jakieś wątpliwości co do treści pytań, możemy od razu poprosić rachmistrza o wyjaśnienie.
Pomoc rachmistrza jest szczególnie przydatna w przypadku osób, które nie czują się zbyt pewnie używając telefonu i Internetu albo w ogóle nie miały styczności z cyfrowym światem. Formularz spisowy jest bowiem dostępny wyłącznie przez Internet – jeśli nie umiemy się spisać samodzielnie, należy skorzystać z pomocy rachmistrza.
8. Nie trać czasu, skorzystaj z fachowej pomocy
Ze wsparcia rachmistrza powinny też skorzystać osoby nie dysponujące nadmiarem wolnego czasu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że pośpiech i niedokładne czytanie treści pytań na formularzu spisowym są najczęstszą przyczyną pomyłek popełnianych przez mieszkańców przy jego wypełnianiu. W praktyce skutkuje to dodatkowymi telefonami na infolinię spisową i próbą poprawy błędnych zapisów za pośrednictwem konsultanta.
Przeszkolony rachmistrz przeprowadzi nas bezpiecznie przez pytania spisowe, przeczyta je dokładnie wraz z odpowiedziami, wyjaśni wątpliwości, zaznaczy za nas odpowiedzi. Co więcej, odbierając telefon od rachmistrza i spisując się z jego pomocą nie ponosimy kosztu rozmowy. Możemy zatem bez pośpiechu wypełnić formularz i pytać rachmistrza o wszystko, z czym mamy problem.
9. Nie odkładaj spisu na później, oszczędź sobie stresu
Nie jest prawdą, że zyskasz, jeśli będziesz odwlekać spis w nieskończoność. Może się bowiem okazać, że osób, które zostawiły sobie spis na ostatnią chwilę, jest na tyle dużo, że ograniczona będzie dostępność rachmistrzów i konsultantów telefonicznych. Będzie wprawdzie funkcjonować samospis internetowy, ale w tej opcji nie możemy liczyć na wsparcie rachmistrza i wszystkie wątpliwości będziemy musieli wyjaśnić sami. Odkładanie spraw prostych na ostatnią chwilę, jak pokazuje praktyka, często prowadzi do niepotrzebnych emocji i stresujących sytuacji.
10. Nie odmawiaj udziału w spisie – odmowa jest zagrożona karą grzywny
Ustawa o statystyce publicznej w artykule 57 jasno określa, że kto wbrew obowiązkowi odmawia udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym badaniu statystycznym podlega grzywnie. Jej wysokość każdorazowo określa sąd w odrębnym postępowaniu administracyjnym. Maksymalna kara grzywny może wynieść nawet 5 000 zł.

 

 

 

W siedzibie Miejskiego Domu Kultury w Sulejówku, w dniu 29 maja 2021 roku odbył się wernisaż Kingi Mikołajuk pt. "RĘKA - DZIEŁO". Kinga Mikołajuk to rodowita mieszkanka Sulejówka. Z tym miastem związana jest od 3 pokoleń. Tu się wychowała, tu mieszka, tu pracuje. Od lat współtworzy lokalne środowisko muzyczno-artystyczne. Wystawa fotograficzna była zachętą do refleksji nad sobą, nad tym kim się staliśmy na przestrzeni lat. Całość projektu została wykonana w technice cyfrowej – przy użyciu podstawowego urządzenia, bez którego nie ruszamy się z domu – telefonu komórkowego. W myśl idei Chasa Jarvisa: „Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie".

Zapraszamy do obejrzenia reportażu z wernisażu.  

 

 

 

Urodzona w Łodzi reżyserka filmowa i scenarzystka opowie o swoim autorskim kinie, filmowych przyjaźniach i portretowaniu dzieci na ekranie. Ale z Dorotą porozmawiamy również o jej filmowych początkach – o jej mamie Jadwidze Kędzierzawskiej, o studiach filmowych w Moskwie, a dopiero później w Łodzi, o jej flagowych filmach, które na zawsze zmieniły pejzaż kinematografii w Polsce: „Wrony” (1994), „Nic” (1998), „Jestem” (2005), „Jutro będzie lepiej” (2010). Nikt tak jak ona nie umie uchwycić wrażliwości małego człowieka na ekranie i opowiadać historii z perspektywy dziecka. Jej przyjaźń, współpraca i czułość względem wielkiej aktorki Danuty Szaflarskiej zaowocowała niezwykłym filmem „Pora umierać” (2007). Taka właśnie jest Dorota Kędzierzawska – jako człowiek i jako reżyser – empatyczna  i świadoma podmiotowości swoich bohaterów bez względu na ich wiek czy status.

W czasach, gdy reżyserzy coraz częściej sięgają po wzorce kina amerykańskiego, ona robi filmy wyciszone, pełne bólu i refleksji nad osamotnieniem człowieka. Daje głos tym, którzy go nie mają.

 

Transmisja wydarzenia: 08.06.2021 r., godz. 9:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy 

Dorota Kędzierzawska – reżyserka i scenarzystka. Na planach filmowych od dzieciństwa. Studiowała w Szkole Filmowej w Łodzi, na Uniwersytecie Łódzkim oraz na Wydziale Reżyserii WGiK w Moskwie. Jej etiuda szkolna „Jajko" (1982) walczyła o studenckiego Oscara. Laureatka wielu indywidualnych statuetek, w tym Złotego Aleksandra za osiągnięcia życiowe na festiwalu w Salonikach. Autorka licznie nagradzanych filmów: „Diabły, diabły" (1991), „Wrony" (1994), „Nic" (1998), „Jestem" (2005), „Pora umierać" (2007), „Jutro będzie lepiej" (2010), czy „Inny świat" (2012). Jej kino łączy w sobie poetycką wrażliwość z czujną społeczną obserwacją, ale i humorem. Zawsze jest blisko człowieka. Zawsze jest niezwykle wizualnie prowadzone. W 2011 roku zainicjowała projekt Polska Światłoczuła, promujący polskie kino wśród mieszkańców małych miejscowości z utrudnionym dostępem do kultury.

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

 

Z Markiem Łużyńskim porozmawiamy o tym jak wygląda współczesna edukacja filmowa, do kogo jest skierowana, jakie są jej cele i założenia oraz kto z niej najmocniej korzysta. Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej dla szkół w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty to przede wszystkim prezentacja filmów dostosowanych do wszystkich poziomów edukacji: przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. ... W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”. O tym co prócz filmów niesie ów program opowie jego koordynator Marek Łużyński. Postać Marka jest tu o tyle kluczowa, że sam swoją drogę w na Nowych Horyzontach zaczynał od wolontariatu – tak, tak, był wolontariuszem – a dzisiaj szefuje jednemu z najważniejszych programów edukacyjnych w Polsce.
 
 
Transmisja wydarzenia 07.06.2021 r., godz.9:00
Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy
 
 
 
Marek Łużyński – ogólnopolski koordynator projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej dla szkół w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty, organizacji non-profit zajmującej się upowszechnianiem ambitnej kultury filmowej. Koordynator całorocznego wolontariatu w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu w latach 2014-2018, ponadto od 2014 roku do teraz koordynator wolontariatu na festiwalach filmowych MFF Nowe Horyzonty oraz American Film Festival, a w latach 2016 - 2017 również podczas przeglądu filmowego Kino na Granicy w Cieszynie. Łączy pasję z pracą, nie wierzy w życie pozafilmowe, w wolnym czasie lubi oglądać filmy w kinie.
 
Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

Z Igą Harasimowicz porozmawiamy o tajnikach jej pracy dla Instytutu Audiowizualnego w Filmotece Narodowej, o prowadzonych przez nią projektach i ogromnych archiwach Filmoteki Narodowej. Na czym dokładnie polega jej praca? Dlaczego taśma nitro jest łatwopalna? Jakie filmy w pierwszej kolejności trzeba archiwizować? Jak wygląda ten proces? I tak naprawdę ile szpul taśmy filmowej mieszczą archiwa Instytutu? Iga jakiś czas temu nadzorowała rekonstrukcję cyfrową filmu „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej (film z 1947 roku), który repremierowo pokazano na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym  w Berlinie. Rekonstrukcja „Ostatniego etapu” została nominowana właśnie do międzynarodowych nagród filmów odrestaurowanych za rok 2020... To dobry pretekst, by porozmawiać szerzej o wspaniałej pracy archiwistów filmowych.

Transmisja wydarzenia 06.06.2021 r., godz. 9:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy

 

Iga Harasimowicz - koordynatorka projektów digitalizacyjnych i opiekunka zbioru wczesnych filmów zagranicznych oraz filmów animowanych z kolekcji Se-Ma-For w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Absolwentka stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kulturoznawstwa KU Leuven, oraz filmoznawstwa PAN. Przez dekadę mieszkała w Meksyku gdzie pracowała przy festiwalach filmowych oraz dystrybucji filmów niezależnych. Koordynatorka festiwalu Święta Niemego Kina oraz kuratorka pokazów filmów odrestaurowanych cyfrowo. Absolwentka warsztatów archiwizacji, konserwacji i restauracji cyfrowej organizowanych przez Cineteca di Bologna. Miłośniczka jazzu, parmezanu, sycylijskiego kremu z pistacji, włoskiego Renesansu i twórczości Picassa.

 

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

Jakie jest znaczenie castingu w przebiegu całej produkcji filmowej? Czym jest casting? Czy casting znaczy to samo co reżyseria obsady? A przecież wiadomo, że bez dobrej obsady nie ma dobrego kina i tak naprawdę od obsady, zaraz po scenariuszu, zaczyna się film...

Praca i wkład artystyczny reżyserek i reżyserów castingu są coraz bardziej zauważane i doceniane przez środowisko filmowe. Silna grupa zawodowa przedstawicieli tego zawodu w Polsce podjęła starania o uhonorowanie ich wkładu w kino nagrodą regulaminową na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz kategorią wśród Polskich Nagród Filmowych – Orłów, laurów Polskiej Akademii Filmowej.

Reżyser obsady Piotr Bartuszek przybliży arkana reżyserii obsady. Na czym polega jego praca? Jak wyglądają relacje pomiędzy poszczególnymi pionami artystycznymi? Jak wygląda organizacja doboru obsady? Gdzie kryją się pułapki? Na co trzeba zwracać uwagę? Oddzielimy fakty od mitów. Zaproszony gość podzieli się swoim doświadczeniem i omówi swoje najciekawsze wyzwania obsadowe. Na koniec postara się odpowiedzieć na najbardziej dziś nurtujące pytanie dotyczące zawodu reżysera obsady: czy autorzy obsady zasługują na festiwalowe nagrody?

 

Transmisja wydarzenia 05.06.2021 r., godz. 9:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy

  

Piotr Bartuszek – mieszkający w Warszawie reżyser obsady. Studiował Historię Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Po wielu zawodowych doświadczeniach i szukaniu własnej drogi związał swoją przyszłość z kinem. Pracował z francuską reżyserką Claire Denis (obsada do filmu “High Life”), z Francois Girardem (obsada do “The Song of Names”), Michaelem Glawoggerem (obsada do “Contact High”), Aleksandrem Sokurovem (obsada do “Fausta”), Tomaszem Wasilewskim (obsada filmu “United States of Love”), Janem p. Matuszynskim ( obsada serialu „Król“) i Anną Jadowską ( obsada filmu “Dzikie róże”). Mówi o sobie że jest nieco staroświecki. Rzadko zgadza się na kompromisy, nie uznaje półśrodków, wierzy w siłę talentu i ciężkiej pracy. Koneser kina lat 30. i 40., entuzjasta i wielbiciel aktorek Złotej Ery hollywoodzkiego kina. W wolnym czasie chadza po galeriach i muzeach, podróżuje, zajmuje się ogrodem… zdarza mu się wciąż przetańczyć całą noc. No dobrze, pół nocy. Piotr należy do Zarządu Europejskiej Sieci Casting Director Network, jest też członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Z Sylwią Olszewską, fotosistką, porozmawiamy o jej zawodzie – o tajnikach pracy fotosistki na planach filmowych. Czym dokładnie zajmuje się fotosista? Jakie musi robić zdjęcia? Co to są werki? Do czego mogą być użyte fotosy? Jak wygląda typowy dzień zdjęciowy? Na te oraz wiele innych pytań odpowie Sylwia Olszewska.


Transmisja on-line odbędzie się 04.06.2021 r. o godzinie 9:00

Wydarzenie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy

 

Sylwia Olszewska od wielu lat zajmuje się fotosami filmowymi. Jako fotosistka pracowała na wielu planach filmowych, dokumentowała realizację filmów krótkometrażowych i pełnometrażowych. Sylwia pracuje również dla agencji fotograficznej, dla której robi zdjęcia z premier filmowych i festiwali filmowych. Sylwia robi zdjęcia również dla Polskiej Akademii Filmowej przyznającej najważniejsze filmowe nagrody w Polsce – Orły.

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 Zapraszamy

 

 

 

Z niezwykłą aktorką filmową i teatralną, Gabrielą Muskałą, porozmawiamy o tajnikach zawodu i o jej ambicjach reżyserskich. Ta wspaniała artystka łączy prace na deskach teatralnych z aktorstwem filmowym. Czy jej podejście do zawodu zmieniło się przez lata? Czy zauważa, że pozycja i status kobiet w świecie sztuki ulega transformacji? Czy musi walczyć o swoją autonomię i niezależność? Jak wybiera projekty, w których bierze udział? Czy fakt, że zaczęła pisać scenariusze należy traktować jako sygnał, że brakowało jej ról, które rzeczywiście uznawałaby za godne i ambitne? I jak to możliwe, że aż trzykrotnie nie dostała się na aktorstwo? Na te oraz wiele innych pytań odpowie Gabriela Muskała.

Transmisja on-line odbędzie się 03.06.2021 r. o godzinie 9:00



Wydarzenie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy

 

Gabriela Muskała urodzona w 1969 roku w Kłodzku. Polska aktorka filmowa i teatralna, autorka dramatów i scenariuszy. Absolwentka łódzkiej Szkoły Filmowej. Aktorka związana z teatrami stołecznymi: Powszechnym, Kwadrat, Dramatycznym i Narodowym. Od 1997 roku związana na stałe z łódzkim Teatrem im. S. Jaracza. Wraz z siostrą Moniką Muskałą, wybitną tłumaczką literatury niemieckojęzycznej, tworzy monodramy nagradzane na całym świecie. Film „Fuga” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, do którego napisała scenariusz, był pokazywany na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Muskała zagrała w nim główną rolę.

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

Z reżyserem filmowym i teatralnym, autorem docenianych i nagradzanych kinowych produkcji, m.in. „Nocy Walpurgii”, porozmawiamy o fundamencie teatralnym w pracy filmowca. Marcin Bortkiewicz swoje pierwsze kroki jako twórca stawiał w Teatrze Rondo w Słupsku, ze Słupska zresztą pochodzi. Bortkiewicz ukochał formułę monodramu, w tej konwencji czuł się zawsze mocny, nie tylko jako reżyser, ale również jako aktor. Jego obsypany nagrodami film „Noc Walpurgii”, przyniósł również znaczące wyróżnienia Małgorzacie Zajączkowskiej, odtwórczyni głównej roli w filmie. W Koszalinie, na Festiwalu Młodzi i Film, aktorka otrzymała nagrodę za brawurowe i bezgraniczne oddanie się roli w ramach ryzykownej konwencji. O teatralnym rodowodzie i wpływach monodramu na pracę filmowca porozmawiamy z Marcinem Bortkiewiczem.

 

Transmisja on-line odbędzie się 02.06.2021 r. o godzinie 9:00


Wydarzenie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy

 

Marcin Bortkiewicz – urodził się w 1976 roku w Słupsku. Reżyser, dramaturg, scenarzysta, aktor. Debiutował krótkometrażowym dokumentem „Nauczanie początkowe”, wyróżnionym przez Jury na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Zadebiutował fabułą „Noc Walpurgi”, wyróżnioną wieloma nagrodami na krajowych festiwalach, w tym Nagrodą Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu na Festiwalu Filmowym w Gdyni. „Portret z pamięci” (Drawn From Memory) był zakwalifikowany do konkursu Director’s Fortnight na Festiwalu w Cannes w 2012 roku. Od 1991 jest związany jako aktor, scenarzysta i reżyser teatralny z Ośrodkiem Teatralnym Rondo w Słupsku.

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 Zapraszamy

 

 

Już 2 czerwca rusza Festiwal Zofiówka!

 

W środę, 2 czerwca, rusza I edycja Festiwalu Zofiówka. Festiwal ma charakter międzypokoleniowy. Jego celem jest budowanie lokalnych więzi społecznych i sąsiedzkich.

Koncerty, warsztaty, wernisaże, ciekawe rozmowy i spotkania, to wszystko odbędzie się w dniach 2-11 czerwca w Sulejówku.

 

Szczegółowy program Festiwalu Zofiówka dostępny <tutaj> 
 

 

 

 

W imieniu organizatora zapraszamy na kolejny webinar, który poprowadzi dr hab. inż. architektury krajobrazu, Edyta Rosłon-Szeryńska z Katedry Architektury Krajobrazu, SGGW. Projekt realizowany jest w ramach zadania "Zielone Łomianki".

 

Tytuł webinaru: Drzewa w mieście i ogrodzie
 
Drzewa są specyficznym ogniwem łączącym krajobraz kulturowy z naturalnym. Dawniej ich potężne i długowieczne okazy były obiektem kultu. W moc drzew – życiodajną, ale i niszczycielską – wierzono przez wiele wieków. Choć stosunek człowieka do przyrody ewoluował od bojaźni i pokory, poprzez triumf i nonszalancję, aż po troskę o jutro, to drzewa wciąż budzą podziw i są ważnym elementem nie tylko miast, wsi, ale i przydomowych ogrodów.
 
Zapraszamy 27 maja o godzinie 19:00. Webinar jest dostępny pod adresem:

https://zoom.us/j/91570775059
 
Zadanie współfinansowane ze środków Gminy Łomianki.
 

 

Dzwoni rachmistrz? Skorzystaj z jego pomocy!

 

Rachmistrz spisowy to nie akwizytor, natrętny sprzedawca ani wyłudzacz danych. Kiedy do Ciebie dzwoni, robi to po, żeby Ci pomóc wypełnić obowiązek spisowy! Dlatego gdy zobaczysz, że dzwoni 22 828 88 88, odbierz telefon od rachmistrza, wysłuchaj go i od razu spisz się razem z nim! Oszczędzisz na czasie i rachunku telefonicznym.


Nie jesteś jeszcze w gronie osób spisanych w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021)? Możesz w takim razie spodziewać się telefonu od rachmistrza. Nie ignoruj tego połączenia i nie odmawiaj pod byle pretekstem. Rachmistrz jest dla Ciebie wsparciem i naprawdę warto skorzystać z jego pomocy.


Dlaczego nie warto odmawiać rachmistrzowi?
Rachmistrz nie jest akwizytorem i nie chce nam niczego sprzedać. Jedynym celem jego pracy jest pomoc mieszkańcom w wypełnieniu obowiązku spisowego. Dlatego warto go wysłuchać i dowiedzieć się, w jaki sposób chce nas wesprzeć.
Spis ze wsparciem rachmistrza jest o tyle łatwiejszy, że to rachmistrz prowadzi nas po całym formularzu spisowym. Jeśli mamy jakieś wątpliwości co do treści pytań, możemy od razu poprosić rachmistrza o wyjaśnienie.
Pomoc rachmistrza jest szczególnie przydatna w przypadku osób, które nie czują się zbyt pewnie używając komputera i Internetu albo w ogóle nie miały styczności z cyfrowym światem. Formularz spisowy jest bowiem dostępny wyłącznie przez Internet – jeśli nie umiemy się spisać samodzielnie, należy bezwzględnie skorzystać z pomocy rachmistrza.
Ze wsparcia rachmistrza powinny też skorzystać osoby nie dysponujące nadmiarem wolnego czasu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że pośpiech i nie czytanie dokładnie treści pytań na formularzu spisowym są najczęstszą przyczyną pomyłek, popełnianych przez mieszkańców przy jego wypełnianiu. W praktyce skutkuje to dodatkowymi telefonami na Infolinię spisową i próbą poprawy błędnych zapisów za pośrednictwem konsultanta.
Przeszkolony rachmistrz przeprowadzi nas bezpiecznie przez pytania spisowe, przeczyta je dokładnie wraz z odpowiedziami, wyjaśni wątpliwości, zaznaczy za nas odpowiedzi. Uzyskanych informacji nie przekaże nikomu – przed przystąpieniem do pracy podpisuje bowiem specjalne przyrzeczenie o zachowaniu ich w tajemnicy. Ma przy tym świadomość, że jej złamanie grozi karą więzienia do lat 3.
Co więcej, odbierając telefon od rachmistrza i spisując się z jego pomocą nie ponosimy kosztu rozmowy. Możemy zatem bez pośpiechu wypełnić formularz i pytać rachmistrza o wszystko, z czym mamy problem.


Jak sprawdzić, czy to prawdziwy rachmistrz?
Warto pamiętać o zachowaniu ostrożności i sprawdzaniu tożsamości osoby, która do nas telefonuje. Rachmistrzowie spisowi będą dzwonić z dwóch numerów: 22 828 88 88 i 22 279 99 99. Jeśli na wyświetlaczu naszego telefonu pojawi się któryś z tych numerów, oznacza to, że dzwoni rachmistrz i warto odebrać połączenie.


Jeśli jednak dalej mamy wątpliwości, możemy zweryfikować tożsamość rachmistrza dzwoniąc na infolinię pod numer 22 279 99 99 lub korzystając z aplikacji „Sprawdź tożsamość rachmistrza” na stronie https://spis.gov.pl/. Potrzebna jest tylko znajomość imienia, nazwiska i numeru identyfikacyjnego rachmistrza. Mamy też prawo poprosić rachmistrza o podanie jednej z pięciu ostatnich cyfr naszego numeru PESEL – prawdziwy rachmistrz ma dostęp do tej informacji i będzie umiał odpowiedzieć prawidłowo.


Rachmistrz nie zapyta o zarobki, oszczędności, cenne przedmioty w domu, numer konta, numer dowodu osobistego, PIN do karty czy dane logowania do bankowości internetowej - takie pytania mogą wskazywać na próbę wyłudzenia danych. W przypadku wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego, należy to zgłosić na infolinię spisową lub do Gminnego Biura Spisowego.


Nie czekaj do września, bo będzie trudniej!
Część osób odmawia rachmistrzom tłumacząc, że w tej chwili nie ma czasu, a spis trwa do końca września i można z tym poczekać. To prawda, ale niekoniecznie wyjdziemy na tym dobrze. We wrześniu może się bowiem okazać, że osób, które zostawiły sobie spis na ostatnią chwilę, jest na tyle dużo, że ograniczona będzie dostępność rachmistrzów. Będzie wprawdzie funkcjonować samospis internetowy, ale w tej opcji nie możemy liczyć na wsparcie rachmistrza i wszystkie wątpliwości będziemy musieli sobie wyjaśnić sami.


Dlatego warto odebrać telefon od rachmistrza i dać sobie pomóc!

Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Mińskiej w ramach zadania pt. „Wizyta Studyjna II” w dniu 8 czerwca 2021 r. organizuje drugą  wizytę studyjną współfinansowaną ze środków budżetu Powiatu Mińskiego. Będzie ona obejmowała kolejne trzy gminy: Mrozy, Kałuszyn i Dębe Wielkie.

 

Regulamin wydarzenia zamieszczony w załączniku pod plakatem. 

 

  

  

 

 

 

 

Załączniki:
Pobierz plik (Regulamin wizyty studyjnej - 2021 r_.pdf)Regulamin "Wizyta Studyjna II" [Regulamin "Wizyta Studyjna II]563 kB
Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Chodź na scenę - przegląd teatrów amatorskich" organizowanym przez Lokalną Organizację Turystyczną, dofinansowanym ze środków Powiatu Mińskiego.
 
Wybieramy najlepszy teatr amatorski w Powiecie Mińskim!
I etap -> 15.05 - 30.06.2021 
Nadsyłanie kart zgłoszeniowych.
 
II etap -> 17.09 - 19.09.2021 
Prezentacja spektakli filmowych i przyznanie nagród.
 
Regulamin i szczegółowe zasady konkursu dostępne na stronie organizatora www.lotziemiminskiej.pl
 
 
 
 
 
 
 

Już od 14 czerwca ruszają zapisy na letnie zajęcia w MDK. Zajęcia rozpoczną się od 28 czerwca, każde z nich mają inną formułę, niektóre trwają tydzień – dzień po dniu, inne przez kilka tygodni w wybrany dzień tygodnia. Szczegóły na plakatach.

 

Dla kogo?


Nasza oferta skierowana jest dla każdej grupy wiekowej. Zapraszamy zarówno dzieci w wieku od 6 miesięcy, jak również młodzież, dorosłych i seniorów! Oferujemy czternaście form zajęć!

 

Zgłoszenia


W załącznikach (pod plakatem) znajduje się karta zgłoszenia, którą prosimy o staranne wypełnienie i dostarczenie do biura MDK ul. Bogusławskie 14A (karty przyjmujemy od 14.06.2021 r.). W momencie złożenia karty należy wnieść opłatę. Liczba miejsc jest ograniczona, w sytuacji wyczerpania miejsc będziemy tworzyć listę rezerwową.

 

Opłaty


Za wybrane zajęcia należy wnieść opłatę w wysokości 40 zł. Jeśli wybierzecie dwa lub więcej zajęć dla tej samej osoby, to za drugie zapłacicie 30 zł, za trzecie i kolejne 20 zł! Opłaty można wnosić w kasie MDK kartą i gotówką. Seniorzy w zajęciach dedykowanych tej grupie mogą wziąć udział bezpłatnie, ale również muszą złożyć kartę zgłoszenia w biurze MDK.

 

* Złożenie karty w biurze i wniesienie opłaty jest niezbędne do dokonania zapisu!

 

 

 

 

Załączniki:
Pobierz plik (KARTA ZGŁOSZENIOWA - lato- dorośli.pdf)Karta zgłoszenia - dorośli[Kulturalne Lato z MDK]110 kB
Pobierz plik (KARTA ZGŁOSZENIOWA - lato- dzieci.pdf)Karta zgłoszenia - dzieci[Kulturalne Lato z MDK]111 kB

Relacja z koncertu "Zofie - Zofii  - muzyczny podarunek" , którego transmisja on-line odbyła się 15 maja 2021 r. o godzinie 19.00 za pośrednictwem festiwalowego kanału na YouTubie.

Zapraszamy na wystawę fotograficzną i artystyczną stanowiącą podsumowanie warsztatów i pleneru zorganizowanego w ramach Festiwalu Zofiówka. 

Dnia 11 czerwca o godzinie 18:00 odbędzie się otwarcie wystawy fotograficznej i artystycznej będącej zwieńczeniem trwających podczas Festiwalu warsztatów. W trakcie wieczoru będzie okazja do zapoznania się z twórczością uczestników pracujących pod kierunkiem Kamili Trochomiak i Krystiana Hernicisza. 


Wystawa:

12-13.06.2021 r. (sob. - nd.) 14:00-18:00

14-18.06.2021 r. (pon. - pt.) 10:00-16:00

Miejsce: Miejski Dom Kultury w Sulejówku

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy

 

Już 2 czerwca rusza Festiwal Zofiówka w ramach którego odbędą się bezpłatne warsztaty!

 

Uczestnikami warsztatów mogą być dzieci i dorośli:

• warsztaty dziennikarskie  (12-18 lat)
Warsztaty fotograficzne (pow. 14 lat)
Bajkowisko na dobranoc (3-8 lat)
Warsztaty literackie - Wspólne pisanie (pow. 13 lat)
Warsztaty cukiernicze: Imieninowy tort dla Zofii (rodzinne)
Warsztaty filmu animowanego Moje miasteczko SULEJÓWEK (5-6 lat + rodzic, jeśli samo dziecko pow. 8 lat)
Warsztaty rękodzielnicze (seniorzy)

 

Aby wziąć udział w warsztatach należy wypełnić kartę zgłoszeniową, którą można odebrać osobiście w siedzibie Miejskiego Domu Kultury w Sulejówku bądź pobrać na tej stronie (link pod plakatem).

 

Formularz zgłoszeniowy należy dostarczyć osobiście do siedziby Miejskiego Domu Kultury w Sulejówku przy ul. Bogusławskiego 14A.

 

Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu na warsztaty w danym terminie decyduje kolejność zgłoszeń. W momencie wyczerpania liczby miejsc na warsztaty w danym terminie tworzona jest lista rezerwowa.

Zapraszamy serdecznie!

 

 

 

Kulisy kultury to program publicystyczno-informacyjny poświęcony wydarzeniom kulturalnym w Sulejówku i nie tylko. Z nowej, rozszerzonej formuły programu dowiesz się jakie ważne wydarzenia kulturalne miały miejsce w Sulejówku, a jakie są planowane. Poznasz ciekawych ludzi i to czym się zajmują oraz ciekawe miejsca związane z kulturą. Nie zabraknie informacji o ciekawych publikacjach książkowych i płytowych oraz recenzji i dyskusji. A to wszystko w 30 – 40 minutowym programie, okraszonym relacjami, reportażami i wywiadami.

Termin wydarzenia: 3 czerwca 2021 roku, godzina 21:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy


Aneta Sapilak – zawodowy muzyk [wiolonczelistka] i manager muzyczny. Organizatorka koncertów artystów scen polskich [m.in. Marii Pomianowskiej, Grażyny Auguścik, zespołu Bester Quartet, Niki Lubowicz] oraz wielu wydarzeń muzycznych o charakterze charytatywnym. [Jubileusze, wieczory poezji]. W latach 1989-1994 – nauczyciel muzyki w klasie wiolonczeli w Szkole Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Od roku 1995 – przez 18 lat pełniła funkcję specjalisty ds. finansowo-administracyjnych w Trakon Sp. z o.o. zajmując się jednocześnie organizowaniem imprez firmowych o różnym charakterze (koncerty, jubileusze, wyjazdy integracyjne). W latach 2013-2017 Wiceprezes Domu Wydawniczego For Tune, w którym była odpowiedzialna za produkcję ponad stu płyt artystów sceny polskiej i zagranicznej oraz sprawy finansowo-organizacyjne spółki jak również za zorganizowanie koncertów wielkopostnych [dofinansowanych ze środków MKiDN.. Jest współwłaścicielką Agencji Artystycznej ArtHorse Sp. z o.o. specjalizującej się w organizacji koncertów i spektakli oraz pracownikiem Działu Księgowości oraz współpracownikiem Działu Programów Lokalnych w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.


Michał Śmigielski – dyrygent, muzykolog, animator kultury. Ukończył Muzykologię Teoretyczną i Stosowaną w UKSW (dyplom z wyróżnieniem) oraz Dyrygenturę Chóralną w UMFC (dyplom z wyróżnieniem) Jest dyrygentem i współzałożycielem UNPLUGGED ORCHESTRA. Współpracował ze Stanem Borysem i Mariuszem Dubrawskim. Pracował z takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, Orkiestra Symfoniczna Studentów UMFC, Chór Katedry Warszawsko Praskiej „Musica Sacra”, Chór WUM, Chór Kameralny MTM. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w Filharmonii Podkarpackiej imienia Artura Malawskiego w Rzeszowie, w sali koncertowej i studiu S1 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w Mazowieckim Centrum Kultury. Jest dyrygentem chóru „Cantate Domino”, Chóru Kameralnego Miasta Sulejówek oraz Chóru Miasta i Gminy Mrozy. Jest autorem audycji edukacyjnej dla dzieci "Kim jest dyrygent". Skomponował muzykę do filmu „Wesoła-rozmowy i widoki” i „Suita sentymentalna” oraz spektakli teatralnych dla dzieci „Krzywa bajka” i „Stacja Sulejówek”. Od 2015 roku działa także jako animator kultury pracując w Miejskim Domu Kultury w Sulejówku.

Zapraszamy

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z artystkami spektaklu literacko - muzycznego "Zofie - Zofii  - muzyczny podarunek" , którego transmisja on-line odbędzie się już dziś o godzinie 19.00 za pośrednictwem naszego kanału na YouTubie.

Zazwyczaj 15 maja do Zofii na imieniny przychodzimy z konwaliami - kwiatami najbardziej kojarzącymi się z majem. Festiwal Zofiówka pozwolił wykreować nam artystyczny prezent dla dawnej mieszkanki Sulejówka. Będzie to spektakl opowiadający o Zofii Moraczewskiej jako o pani z sąsiedztwa - z muzycznym podarunkiem w formie miniatur muzycznych zagranych przez Trzy Zofie, które nie spotkały się nigdy wcześniej. Pianistka – dr Zofia Antes, skrzypaczka – Zofia Endzelm-Iwańska i wiolonczelistka – Zofia Pieniak przybędą do Zofii Moraczewskiej na imieniny. 

 

Program Festiwalu został zbudowanych z różnych warsztatów, spotkań czy wydarzeń i będzie składał się z następujących bloków:

 

Spotkania przy stole, gdzie znajdą się takie działania jak: warsztaty literackie, warsztaty dziennikarskie, spotkania z pisarzami i filmowcami, warsztaty animacji oraz warsztaty kulinarne;
Spotkania po drodze, będą to działania w przestrzeni miejskiej zapraszające do poznania lokalnych zasobów, ciekawych ludzi i inspirujących miejsc: cykl warsztatów fotograficznych, czy wystawa plenerowa;
Spotkania w ogrodzie, gdzie pod starą sosną lub lipą, w cieniu cisów i innych krzewów, które przywracają letniskowy charakter miasta weźmiemy udział w koncercie dęciaków i warsztatach plenerowych;
Spotkania przy mikrofonie to działania, których celem jest prezentacja pasji mieszkanek i mieszkańców Sulejówka. W tym bloku znajdą się warsztaty chóralne, koncerty oraz spektakle;
Spotkania w sieci to działania skierowane do najmłodszych. Znajdzie się tu kontynuacja rozpoczętego podczas prologu Bajkowiska, Poranne spotkania z kulturą oraz transmisje z otwarcia i zamknięcia Festiwalu.

 

Poniżej znajdą Państwo szczegółowy harmonogram wydarzeń.

 

Zapraszamy serdecznie!

Festiwal Zofiówka 
2 – 11 czerwca 2021


Festiwal Zofiówka rusza 2 czerwca i ma stanowić atrakcyjne zaproszenie do interakcji wielu środowisk, którym brakuje wspólnych przestrzeni do działania w bliskim i dalszym sąsiedztwie. To cykl wydarzeń kulturalnych zainspirowanych aktywną, społeczną postawą Zofii Moraczewskiej - mieszkanki Sulejówka z pierwszej połowy XX wieku. Tegoroczny Festiwal Zofiówka będzie miał charakter hybrydowy, co oznacza, że wydarzenia będą transmitowane on-line, ale również organizatorzy planują zaprosić publiczność. Organizatorem jest Miejski Dom Kultury w Sulejówku w partnerstwie z sulejowskimi instytucjami kultury.

 
Dlaczego Zofiówka?

W latach 20. XX w Sulejówku osiadła na stałe rodzina Zofii i Jędrzeja Moraczewskich, mocno zaznaczając tu swoją obecność. Festiwal uczynił swoją patronką Zofię Moraczewską – działaczkę społeczną, posłankę na Sejm, twórczynię jednej z największych w II Rzeczypospolitej organizacji kobiecych z szerokim programem społecznym, edukacyjnym i kulturalnym, który propagowała również w Sulejówku.

Festiwal Zofiówka to spotkania!

Festiwal opiera się na serii wydarzeń, które nie tylko układają się w ciekawą ofertę kulturalną, ale także pozwalają na zaproszenie do aktywnego współdziałania rodziców z dziećmi, młodzieży, osób dorosłych, w tym także starszych czy z różnymi niepełnosprawnościami.

 

Program Festiwalu został zbudowanych z różnych warsztatów, spotkań czy wydarzeń i będzie składał się z następujących bloków:
Spotkania przy stole, gdzie znajdą się takie działania jak: warsztaty literackie, warsztaty dziennikarskie, spotkania z pisarzami i filmowcami, warsztaty animacji oraz warsztaty kulinarne;
Spotkania po drodze, będą to działania w przestrzeni miejskiej zapraszające do poznania lokalnych zasobów, ciekawych ludzi i inspirujących miejsc: cykl warsztatów fotograficznych, czy wystawa plenerowa;
Spotkania w ogrodzie, gdzie pod starą sosną lub lipą, w cieniu cisów i innych krzewów, które przywracają letniskowy charakter miasta weźmiemy udział w koncercie dęciaków i warsztatach plenerowych;
Spotkania przy mikrofonie to działania, których celem jest prezentacja pasji mieszkanek i mieszkańców Sulejówka. W tym bloku znajdą się warsztaty chóralne, koncerty oraz spektakle;
Spotkania w sieci to działania skierowane do najmłodszych. Znajdzie się tu kontynuacja rozpoczętego podczas prologu Bajkowiska, Poranne spotkania z kulturą oraz transmisje z otwarcia i zamknięcia Festiwalu.


Organizatorem przedsięwzięcia jest Miejski Dom Kultury w Sulejówku w partnerstwie z sulejowskimi instytucjami:
• Miasto Sulejówek
• Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
• Miejska Biblioteka Publiczna w Sulejówku
• Towarzystwo Przyjaciół Sulejówka
• Prywatne Centrum Kultury Sulejówek Miłosna
• Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku
• Prywatna Szkoła Muzyczna I i II Stopnia im. I. J. Paderewskiego w Sulejówku
• Cukiernia Babeczki
• Kino - Teatr Kurtyna
• Ochotnicza Straż Pożarna w Sulejówku
Pełny program wydarzeń jest dostępny na stronie www.festiwalzofiowka.pl.

Festiwal Zofiówka dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej informacji:
Koordynator Festiwalu Zofiówka
Dorota Koral
Telefon: 606 107 332
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Promocja:
Izabela Galaszewska
Telefon: 601 288 660
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 



 

W imieniu organizatora zapraszamy na kolejny webinar, który poprowadzi Agata Jarska. Projekt realizowany jest w ramach zadania "Zielone Łomianki".

 

Spotkanie on-line rozpocznie się w najbliższy czwartek o godzinie 19:00.

Jak zaprosić do ogrodu jeże, czym skusić ptaki i pszczoły... co zrobić by nasze otoczenie tętniło dzikim życiem? Jeżeli zadajesz sobie podobne pytania, to spotkanie jest dla Ciebie! Webinar kierujemy nie tylko do właścicieli dużych ogrodów, ale także tarasów i balkonów oraz osób, które chciałyby aranżować wspólną przestrzeń, np. na osiedlach. Zapraszamy również tych, którym bliskie są idee zielonej miejskiej partyzantki.

 

Wystarczy 13 maja o godzinie 18:50 kliknąć w poniższy link:
https://zoom.us/j/94947686452